La Casa de Cultura projectarà cinema dels orígens amb piano en directe en el marc del seminari sobre l’electricitat

El Museu del Cinema i la Universitat de Girona dediquen a l’electricitat la 15a edició del Seminari sobre els antecedents i orígens del cinema, el dijous 5 i el divendres 6 de novembre a Girona, amb una projecció oberta al públic el dijous a les 19.30 h.

Una sessió per a tots els públics

La cita pensada per a la ciutadania és la tradicional projecció de cinema dels orígens amb música en directe, que tindrà lloc el dijous 5 de novembre a les 19.30 h a l’Auditori Josep Viader de la Casa de Cultura. Segons l’agenda municipal, l’entrada és lliure.

La sessió reunirà films dels fons de la Filmoteca de Catalunya, que presentarà Rosa Cardona, de la mateixa institució, mentre el pianista Francesc Mora els acompanyarà en directe, tal com es feia a les primeres sales.

De l’hotel elèctric a la Girona de Chomón

El programa aplega peces que giren al voltant de l’electricitat i dels imaginaris de la modernitat. Hi figuren El hotel eléctrico (1908), de Segundo de Chomón; Brighton Sea-Going Electric Car (1897), de George Albert Smith; Les dévaliseurs nocturnes (1904), de Gaston Velle, i Barcelona en tranvía (1909), de Ricard i Ramon de Baños. Per al públic gironí hi ha un al·licient afegit: Gérone, la Venise espagnole (1912), també de Chomón, dedicada a la ciutat.

Dos dies de recerca internacional

Pel que fa al seminari, la Sala de Graus de la Facultat de Lletres acollirà 28 intervencions, entre dues ponències i 26 comunicacions, repartides en cinc blocs temàtics. Hi analitzaran com l’electricitat va transformar la percepció i la cultura visual entre mitjan segle XIX i el 1920, des de la vida domèstica fins als primers intents de transmetre imatges o d’enregistrar el so. Dotze de les intervencions provenen de fora de l’Estat, amb especialistes de França, Escòcia, Suècia, els Estats Units, Bèlgica o Grècia.

Obrirà les jornades Doron Galili, de la Universitat d’Estocolm, amb una ponència sobre la visió moderna i els antecedents de la televisió al segle XIX, i el divendres serà el torn de Teresa Castro, de la Universitat Sorbonne Nouvelle de París, que parlarà de l’electroanimisme. Les persones inscrites també podran seguir el seminari en línia a través de YouTube.

Electricitat, esoterisme i cinema

Segons el codirector del seminari i catedràtic d’Història i teoria del cinema de la UdG, Àngel Quintana, aquesta edició «se centra en l’electricitat i en les transformacions que va provocar en la societat i en la cultura de finals del segle XIX i principis del XX». Més enllà dels aparells, els investigadors volen explorar els imaginaris que va despertar aquesta energia, entesa alhora com a símbol de progrés i com a font d’especulacions esotèriques.

Una cita biennal des del 1999

El seminari, l’únic d’aquesta temàtica a l’Estat espanyol, se celebra cada dos anys des del 1999 i l’organitzen el Museu del Cinema i el Departament d’Història i d’Història de l’Art de la UdG, amb el Grup de Recerca en Orígens del Cinema (GROC). Les actes de les edicions anteriors sumen 58 ponències i 240 comunicacions, aplegades en 14 volums. Codirigeixen aquesta edició Quintana i el director del Museu del Cinema, Jordi Pons.

Foto: Ajuntament de Girona

  • No comments yet.
  • Add a comment

    També et pot interessar...